top of page

למה ארוחת הבוקר תעזור לכם לרדת במשקל, בסוכר ובשומנים

עודכן: 1 בספט׳ 2022

על פי הרמב"ם והרפואה הסינית אנחנו אמורים "לאכול ארוחת בוקר כמו מלך, ארוחת צהריים כמו נסיך וארוחת ערב כמו אביון", אבל יותר מדי פעמים אני פוגש מטופלות ומטופלים שפוסחים על הארוחה החשובה הזו או שותים קפה ועוגיה ובטוחים שזה מספק את צרכי הגוף שלהם - לייצר אנרגיה (צ'י) שתאפשר לנו לעשות את כל מה שאנחנו צריכים ורוצים.


מחקר מרתק השווה בין תזונה עתירה בבוקר ודלה בערב להפוכה - דלה בבוקר ועתירה בערב. המחקר כלל 93 נשים שסבלו מעודף משקל והשמנת יתר (BMI=32), בנות 45.8 בממוצע, אשר חולקו באופן אקראי לשתי תכניות ארוחות של דיאטת הרזיה (כ-1400 קלוריות) במהלך 12 שבועות. 46 נשים שובצו לתוכנית ארוחת הבוקר (BF) שכללה ארוחת בוקר גדולה יותר, צהריים בינונית וערב דלה, 47 לתוכנית ארוחת הערב (D) שהיתה הפוכה.


תוצאות המחקר הראו:

  • ירידה גדולה יותר במשקל והפחתה בהיקף המותניים בקבוצת הבוקר מול ערב (מכ-87 ק"ג ל78 ק"ג בקבוצת הבוקר או 83.5 ק"ג בקבוצת הערב לאחר 3 חודשים!)

  • בשתי הקבוצות נצפתה ירידה ברמות הסוכר בדם אך בקבוצת הבוקר נצפתה ירידה משמעותית יותר ברמות האינסולין, גרלין (הורמון הרעב), ומדדי תנגודת אינסולין.

  • רמות השומנים בדם (טריגלצרידים) ירדו ב 33.6% בקבוצת הבוקר, אך עלה ב14.6% בקבוצת הערב

  • ציוני הרגשת השובע בקבוצת הבוקר היו גבוהים יותר באופן משמעותי בקבוצת ארוחת הבוקר.


אז מה זה אומר?


שהרמב"ם (והחכמים הסינים צדקו!) - ארוחת בוקר גדולה, המשלבת פחמימות וחלבון מועילה בהשמנת יתר והתסמונת המטבולית.

רוצים דוגמא לארוחת בוקר בריאה? הקליקו למתכון הזה וגם למתכונים נוספים כאן.

מעבר לזה, מחקרים רבים מעידים שלעיתוי הארוחה השלכות על עלייה במשקל, תיאבון ומטבוליזם של סוכרים ושומנים.


בנוסף, דילוג על ארוחת בוקר ו/או אכילת יתר בערב, הוביל לפירוק תאי שומן נמוך יותר ויצירת תאי שומן (ליפוגנזה) מוגברת, דבר שהוביל לעלייה במשקל.


מחקרים נוספים הראו שהרכב ארוחת הבוקר גם חשוב וארוחת בוקר שמשלבת פחמימות וחלבון (בהשוואה לארוחת צהריים או ערב) מובילה לתחושת מלאות ושובע מוגברים והפחתת ריכוזי הורמון הרעב.


רוצים לשמוע על כיצד לטפל בסוכר הגבוה, שומנים בדם, לחץ הדם או השמנה, לחצו כאן


ביבילוגרפיה:

Jakubowicz D et al. Obesity. 2013 Dec;21(12):2504-12. doi: 10.1002/oby.20460.

bottom of page