top of page

מדוע סדר המזון בארוחה משפיע משמעותית על רמות סוכר ואינסולין והבריאות הכללית


עם התפתחות טכנולוגיות למעקב אחרי רמות סוכר ואינסולין בעשור האחרון, מתגלות תובנות רבות ומעניינות שמסבירות מדוע אנחנו עייפים יותר או פחות לאחר ארוחה, לאחר שינה, מגיבים פחות טוב לדיאטה ועוד.


מחקר שפורסם בכתב העת Diabetes Care, הראה שאכילת חלבון וירקות לפני פחמימות מובילה לרמות נמוכות יותר של גלוקוז ואינסולין לאחר הארוחה בחולים שמנים עם סוכרת מסוג 2. מאז פרסום המחקר, התוצאות גם שוכפלו באנשים בריאים ויכול לעזור לאנשים להוריד את רמות התנודתיות בסוכר בגוף לאחר אכילה, דבר בגורם לנו להרגיש פחות אנרגטים, עם חשק לעוד מתוק, תנודות במצב רוח ותפקוד כללי ירוד.


החוקרים עבדו עם חולים שסבלו מהשמנת יתר וסוכרת מסוג 2 ונטלו תרופות. הם גרמו למטופלים לאכול ארוחה, המורכבת מפחמימות (לחם ג'בטה ומיץ תפוזים), חלבון, ירקות ושומן (חזה עוף, חסה וסלט עגבניות עם רוטב דל שומן, ברוקולי מאודה עם חמאה) פעמיים, בימים נפרדים בהפרש של שבוע.


ביום הארוחה הראשונה שלהם, החוקרים אספו רמת גלוקוז בצום בבוקר, 12 שעות לאחר הארוחה האחרונה של המטופלים. לאחר מכן הם קיבלו הוראה לאכול תחילה את הפחמימות שלהם ולאחר 15 דקות לאכול את החלבון, ירקות ושומן. לאחר שסיימו לאכול, שוב בדקו את רמות הסוכר שלהם במרווחים של 30, 60 ו-120 דקות לאחר הארוחה. שבוע לאחר מכן, החוקרים בדקו שוב את רמות הגלוקוז בצום של המטופלים, ואז נתנו להם לאכול את אותה ארוחה, אך עם סדר המזון הפוך: חלבון, ירקות ושומן תחילה, ו-15 דקות לאחר מכן הפחמימות. לאחר מכן נאספו אותן רמות גלוקוז לאחר הארוחה.


התוצאות הראו שרמות הסוכר היו נמוכות בהרבה בבדיקות של 30, 60 ו-120 דקות כאשר ירקות וחלבונים נאכלו לפני הפחמימות. האינסולין היה נמוך משמעותית גם כאשר חלבון וירקות נאכלו תחילה.


ממצא זה מאשר שהסדר שבו אנו אוכלים מזון חשוב, ומצביע על דרך חדשה לשלוט ביעילות על רמות הגלוקוז לאחר הארוחה. בלתי אפשרי (ולא מומלץ) להמנע מפחמימות וממילא זו דרישה שאינה ניתנת ליישום לאורך זמן. המחקר הזה מציע דרך קלה יותר שבה אנשים חולים (ובריאים) יכולים להוריד את רמות הסוכר והאינסולין שלהם בדם ולהמנע מ"קפיצות" (Spikes) ברמות סוכר שמתישות את מערכות הגוף בטווח הקצר ולאורך זמן.


טפלו בסוכר, לחץ דם, כולסטרול או משקל עודפים בעזרת הרפואה הסינית - דברו איתי כאן



ביביליוגרפיה:

Alpana P. Shukla, et al. Food Order Has a Significant Impact on Postprandial Glucose and Insulin Levels. Diabetes Care 1 July 2015; 38 (7): e98–e99. https://doi.org/10.2337/dc15-0429


bottom of page