top of page

מדיטציה יומית בהשוואה לתרופות להרגעת נפש (ציפרלקס)

תסמיני חרדה כמו חוסר שקט, תחושות דאגה ואימה, ובעיות שינה, עלולים להפריע לחיי היומיום, למערכות היחסים וליעדי הקריירה. אנשים רבים מקבלים תרופות פסיכיאטריות, אך אלה לא יעילות עובר כולם ובעלות תופעות לוואי שדורשות מעקב ולכן יש המחפשים דרכים נוספות להתמודד עם הסימפטומים שלהם.


מדיטציה היא שיטה ידועה להרגעת חרדה, אך כעת יש ראיות חדשות המראות כמה היא יעילה בניהול חרדה ובהשוואה לטיפול תרופתי.


המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי JAMA Psychiatry. במחקר מדענים השוו מטופלים שתרגלו מדיטציית מיינדפולנס אינטנסיבית במשך 8 שבועות למטופלים שנטלו אסציטלופרם, השם הגנרי של תרופת החרדה ציפרלקס/לקספרו. הם מצאו ששתי ההתערבויות עבדו באותה מידה בהפחתת תסמיני חרדה מתישים אך ללא תופעות הלוואי.


במחקר השתתפו 276 מבוגרים שאובחנו עם הפרעות חרדה לא מטופלות כמו חרדה כללית, הפרעת פאניקה או חרדה חברתית, וחילקו אותם לשתי קבוצות אקראיות. קבוצה אחת קיבלה מנה יומית של 10 עד 20 מ"ג של Lexapro, בעוד הקבוצה השנייה נכחה בשיעורי מיינדפולנס שבועיים בני שעתיים וחצי בקליניקה מקומית. בנוסף, המשתתפים התבקשו לתרגל בבית במשך 45 דקות במשך 8 שבועות.


משתתפי המחקר שלקחו את התרופות ואלו שהשתתפו בתוכנית המדיטציה הוערכו בתום 8 שבועות באמצעות אותו סולם קליני, ושתי הקבוצות הראו ירידה של כ-20% בחומרת הסימפטומים שלהן (ואלה יכולים לתרום גם לשינה טובה יותר)


מחקר זה מצטרף למחקרים אחרים שהוכיחו שתרגול מדיטציה קבועה משפר פרמטרים מטבולים כגון ערכי סוכר, כולסטרול גבוה וגם לחץ דם ומוריד את הסיכון לשבץ ומחלות לב. עוד על המחקר כאן


Hoge EA, Bui E, Mete M, Dutton MA, Baker AW, Simon NM. Mindfulness-Based Stress Reduction vs Escitalopram for the Treatment of Adults With Anxiety Disorders: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry. 2023;80(1):13–21. doi:10.1001/jamapsychiatry.2022.3679

bottom of page