top of page

מדיטציה תעשה לכם טוב על הלב (פיזית ונפשית)

עודכן: 20 בדצמ׳ 2023


כולם יודעים שמדיטציה טובה לבריאות - אבל למה בדיוק?


מחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי American J Cardiology וכלל נתוני מעקב על פני 5 שנים של מעל ל 60,000 משתתפים, מוכיח (ולא בפעם הראשונה) את ההשפעה החיובית של מדיטציה על רמות כולסטרול גבוהות, יתר לחץ דם, סוכרת, סיכון לשבץ ומחלת לב כלילית.


המחקר השתמש בנתונים של National Health Interview Survey האמריקאים משנת 2012 ו- 2017. החוקרים זיהו 61,267 משתתפים הסובלים מכולסטרול גבוה, יתר לחץ דם סיסטמי, סוכרת, שבץ מוחי או מחלת עורקים כליליים, ובנוסף גם את אלו שדיווחו כי הם עושים מדיטציה.


כמעט 10% מהמשתתפים דיווחו על תרגול מדיטציה מכל סוג שהוא. לאחר ניתוח סטטיסטי שהתחשב בגיל, מין, BMI, מצב משפחתי, עישון סיגריות, משך שינה ודיכאון), התוצאות הראו בצורה מובהקת שתרגול מדיטציה קשור לסיכון נמוך יותר להתפתחות המצבים הבריאותיים הבאים, בהשוואה לאלו שאינם מתרגלים מדיטציה:

  • 35% סיכון נמוך יותר לרמות כולסטרול "רע" גבוהות

  • 14% סיכון נמוך יותר לסבול מלחץ דם גבוה

  • 30% פחות סיכוי להתפתחות סוכרת

  • 24% סיכוי מופחת לשבץ מוחי

  • 49% סיכוי נמוך יותר לחלות במחלת לב כלילית

תוצאות אלה תומכות במחקרים שהראו כי תרגול מדיטציה באופן קבוע מפחית את לחץ הדם ומונע הידרדרות נוספת בתפקודי הלב.


כמו במחקרי מעקב גדולים, המחקר אינו מציין איזה סוג של מדיטציה תורגל, כמו גם לא את עוצמת ומשך המדיטציה, שיכולים להמשך בין דקות ספורות לרבות, להיות תכופים פחות או יותר ולהימשך לאורך תקופה קצרה או שנים רבות. עם זאת, החוקרים מסכמים כי נמצא כי מדיטציה קשורה לשכיחות נמוכה יותר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בקרב האוכלוסייה הכללית בארה"ב.


מחקר מרתק זה מצטרף למחקרים אחרים שבדקו את ההשפעה של מדיטציה על הנפש - לחץ, חרדה ודכאון - עליו במאמר הזה.


למדו כיצד תוכלו להוריד משמעותית רמות הכולסטרול הגבוהות, לחץ דם גבוה, סוכר ומשקל גבוהים בתוכנית "לנצח ב6 שבועות"



Krittanawong C et al. מדיטציה ובריאות לב וכלי דם בארה"ב. Am J Cardiol. 2020 (15) 131: 23-26. https://doi.org/10.1016/j.amjcard.2020.06.043

bottom of page