ידעתם על הקשר בין צריכת בשר וכבד שומני?

עודכן: 1 ביוני 2023

בין 20-30% מהאנשים המבוגרים החיים במדינות המערב חולים במחלת כבד שומני לא-אלכוהולית (NAFLD), מחלה ללא

סימפטומים מאובחנים שעשויה לגרום נזק רב לכבד ואף להוביל השתלת כבד. לרוב, אנזימי כבד גבוהים ו/או כולסטרול גבוה יגרמו לרופא לשלוח אתכם לאולטראסאונד.

במחלה בעצם חלה הצטברות חריגה של שומן בתאי הכבד, עד לרמה של כ- 5-10% ממשקלו של האיבר. חלק מהחולים יכולים גם לסבול מעודף משקל ו/או סוכרת, כיון שהמחלה גם מושפעת מתנגודת אינסולין הפוגעת ביכולת של האינסולין לדכא את שחרורן של חומצות שומן מרקמות השומן ולהפחית את רמות הסוכר בדם.

במחקר עוקבה שנערך בישראל נבדק הקשר בין צריכת בשר ובין מחלת כבד שומני לא אלכוהולית. המחקר כלל 316 משתתפים בגילאי 40-70 אשר מילאו שאלוני תזונה ובדיקות הצטברות השומן בכבד ורמת הפיברוזיס. משך המעקב היה 5 שנים לפחות.

נמצא כי צריכה גבוהה של בשר אדום ו/או בשר מעובד הייתה קשורה בסיכוי גבוה פי 3.75 לכבד שומני, כאשר צריכה גבוהה של בשר באופן עקבי הייתה קשורה בסיכוי גבוה פי 4.77 לפיברוזיס כבדי משמעותי בהשוואה לצריכה נמוכה באופן עקבי. הסיבות, בין היתר כוללות תכולת שומן רווי, ברזל מסוג Heme, ניטריטים וניטראטים שקשורים כולם לתהליכים דלקתיים ועוד.

לא חייבים להפסיק לאכול בשר, אלא אם רוצים! יחד עם זאת חשוב לזכור שאבותינו לא אכלו בשר כל יום!

כיון שאין טיפול לכבד שומני, ההמלצות המוכחות מחקרית היחידות הן:

2. פעילות גופנית

3. מעבר לתזונה אנטי דלקתית ("מזרח תיכונית ירוקה")

רוצים לדעת עוד? דברו איתי - 0546567959

ביביליוגרפיה:

Shibolet O et al. High Meat Consumption Is Prospectively Associated with the Risk of Non-Alcoholic Fatty Liver Disease and Presumed Significant Fibrosis. Nutrients. 2022 14(17):3533.